تایید طرح افزایش تسهیلات مسکن

الهه بهشتی
1398/09/20
321
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تایید طرح افزایش تسهیلات مسکن

با توجه به ناکارآمد بودن وام مسکن، یکی از طرح های کارشناسان بازار مسکن، افزایش سقف تسهیلات وام مسکن بود که قدرت خرید مردم به این وسیله افزایش پیدا کند. ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن، از تایید این طرح در شورای پول و اعتبار خبر داد.

با توجه به ناکارآمد بودن وام مسکن، یکی از طرح های کارشناسان، افزایش سقف تسهیلات مسکن بود که قدرت خرید مردم به این وسیله افزایش پیدا کند و متقاضیان ملک وارد بازار شوند. ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن، از تایید این طرح در شورای پول و اعتبار خبر داد.
طی دو سال گذشته، شاهد افزایش 200 درصدی قیمت مسکن بودیم. این میزان افزایش، با توان خرید مردم فاصله زیادی داشت و به همین دلیل، شاهد رکود شدیدی در بازار مسکن بودیم. بسیاری از متقاضیان که توان خرید ملک نداشتند، از بازار مسکن خارج شدند. سرمایه گذاران نیز به همین علت از ورود به این بازار خودداری می کردند و این روند باعث شد تا میزان معاملات مسکن تا 70 درصد کاهش پیدا کند. 
با وجود ثبات نسبی قیمت مسکن، آمار منتشر شده نشان می دهد که بازار مسکن هنوز از دوره رکود گذر نکرده است و متقاضیان ملک همچنان دست نگه داشته اند. علت این امر را می توان در پایین بودن توان خرید مردم جستجو کرد که حتی تسهیلات مسکن هم کمکی به آن نمی کند. 
سقف تسهیلات مسکن برای هر نفر در شهرهای بزرگ، 80 میلیون تومان است که این مبلغ در مقایسه با قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران، بسیار ناچیز است. برای مثال، برای خرید یک آپارتمان 100 متری در جردن، بودجه ای حدود 4 میلیارد تومان لازم است که مبلغ وام مسکن فاصله زیادی با آن دارد. در کشور های توسعه یافته، وام مسکن حدود 80 درصد از قیمت ملک را پوشش می دهد که اگر این عدد را با مبالغی که فروشندگان در ایران اعلام می کنند مقایسه کنیم، میزان تسهیلات مسکن باید بسیار بیشتر از رقم ذکر شده باشد.
مدیر عامل بانک مسکن، اعلام کرده است که طرح افزایش تسهیلات مسکن که در شورای پول و اعتبار مطرح شده بود، مورد تایید قرار گرفته است. البته جزئیات بیشتری در دسترس نیست و طبق گفته رحیمی انارکی، تا دو هفته دیگر جزئیات این طرح، از جمله سقف افزایش آن، مشخص می شود.
 

برچسب ها

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.