آیا اجرای طرح مالیات بر عایدی باعث حذف سوداگری در بازار مسکن می شود

آرش توکلی
1397/09/13
175
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا اجرای طرح مالیات بر عایدی باعث حذف سوداگری در بازار مسکن می شود

در چند ماه اخیر به دلیل نوسان شدید قیمت ها و تورم اقتصادی برخی از سوداگران و دلالان سودهای سرشاری از سرمایه گذاری در بازار ارز و مسکن بدست آورده اند و این کار باعث نابسمانی و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است.

در چند ماه اخیر به دلیل نوسان شدید قیمت ها و تورم اقتصادی برخی از سوداگران و دلالان سودهای سرشاری از سرمایه گذاری در بازار ارز و مسکن بدست آورده اند و این کار باعث نابسمانی و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است. برخی از مشاورین املاک نیز با محدود کردن فایل های اجاره و فروش، اقدام به قیمت گذاری خارج از عرف و سرسام آور واحدهای مسکونی آماده تحویل فروشندگان نمودند.
به گزارش متراژ بزرگ ترین سامانه جامع آنلاین خرید و فروش مسکن، اقشار آسیب پذیر جامعه نیز با مشاهده وضعیت تعرفه ها در بخش مسکن از خرید و اجاره آپارتمان صرف نظر کردند و منتظر تعدیل قیمت ها شدند. البته برخی از متقاضیان به دلیل سر رسید موعد تحویل واحد اجاره ای خود مجبور به مهاجرت به مناطق جنوبی و شهرک های اطراف کلان شهرها به ویژه در تهران شدند.
دولت و مجلس نیز اقدام خاصی در راستای ثبات بازار مسکن و حمایت از متقاضیان صورت ندادند و صرفا طرح هایی همچون طرح مالیات بر عایدی و اجاره خانه های خالی از سکنه را در دستور بررسی قرار داده اند. مطابق این طرح افرادی که دارای بیش از یک خانه بدون استفاده باشند باید مالیات بر عایدی مسکن به دولت بپردازند و هدف این طرح حذف سوداگری و خرید و فروش املاک به عنوان کالای سرمایه ای می باشد.
مالیات بر عایدی مسکن با حذف انگیزه های سوداگرانه، باعث بهبود شرایط برای انجام فعالیت های مولد اقتصادی می شود. هم چنین اجرای این طرح موجب کاهش هجوم نقدینگی به سمت بازارهای غیر مولد خواهد شد. در حال حاضر سرمایه داران با گرانی تعرفه املاک خود سود سرشاری بدست می آورند و ثروتمند تر می شوند، اما اقشار کم درآمد جامعه ضعیف تر می شوند. در صورتی که طرح مالیات بر عایدی مسکن به درستی اجرا شود، شکاف درآمدی اقشار جامعه با اخذ مالیات پوشش داده می شود و دولت می تواند در تحقق شعار مسکن اجتماعی، واحدهای مسکونی جدیدی برای اقشار کم درآمد بسازد.
منبع: هیبنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.