تأثیرات حذف قیمت از وب‌سایت‌های معامله ملکی

رکسانا معمر
1399/06/04
350
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تأثیرات حذف قیمت از وب‌سایت‌های معامله ملکی

مدتی است که متأسفانه به دستور قضایی، قیمت‌ خرید و فروش و همچنین مبلغ رهن و اجاره از آگهی‌ها حذف شده است. اینکه علت این تصمیم‌گیری چه بوده و اعمال آن چه تأثیراتی بر بازار مسکن گذاشته است، موضوعی است که در این مطلب سعی داریم به آن بپردازیم.

خرید خانه یا اجاره آپارتمان، یکی از سنتی‌ترین معاملاتی است که همچنان میان افراد یک جامعه رواج دارد. از آن‌جایی که مسکن یکی از نیازهای ابتدایی یک خانواده است، بدون شک تأمین آن از الویت‌های سبد درآمدی خانوار است. 

در یک دهه اخیر، با رونق کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپی و همچنین داغ شدن تب کارآفرینی، تلاش شد تا به نیازهای پیشین مردم از طرق ساده‌تری پاسخ داده شود. همچنین با افزایش دسترسی به اینترنت و گسترش بسترهای دیجیتال، این خدمات‌رسانی‌ها به صورت دیجیتال و آنلاین شکل گرفتند.

بازار معامله مسکن هم از این قافله عقب نماند و چند سالی است مردم عادت کرده‌اند به جای رفتن به بنگاه‌ها و گرفتن آمار قیمت‌ها، در خانه بنشینند و این وب‌سایت‌ها را بالا و پایین کنند. بعد از رونق گرفتن این پلتفرم‌ها، موافقت‌ها و مخالفات‌هایی له یا علیه این سایت‌ها شکل گرفت. در ادامه این مطلب به بررسی موارد قابل تأمل در این‌باره می‌پردازیم:

ترس از کرونا باعث شد قدر سرویس‌های آنلاین را بدانیم

تأثیر وب‌سایت‌های معاملات املاک بر بازار مسکن

تأثیر وب‌سایت‌های معاملات املاک بر بازار مسکن

هیچ وقت، موضع قاطعی در برابر این کسب‌وکارها شکل نگرفت. همیشه گروهی معتقد بودند که رواج معاملات مسکن به شکل آنلاین، اختلال در کار مشاورین املاک است. از آن طرف، بسیاری هم اعتقاد داشتند که اتفاقا این مدل کاری، کار مشاوران را نیز ساده‌تر و حرفه‌ای تر می‌کند. در کنار شنیدن تمام این نظرات نباید فراموش کرد که لازمه رشد در هر سیستمی، ایجاد یک فضای رقابتی سالم است. اگر شکل گرفتن کسب‌وکارهای معامله ملک به صورت آنلاین، در بازار معاملات مسکن ایجاد رقابت کند، این امری مثبت و ارزشمند است و به شفافیت و بهبود این فضا کمک خواهد کرد. نهایتا اصلی که الویت دارد، پاسخ‌گو بودن در برابر مشتری است. هر راهی که برای پاسخ‌دهی به مشتری ساده‌تر و کارآمدتر باشد، باید حمایت شده و مورد استقبال قرار بگیرد. حمایت مردم از وب‌سایت‌ها معاملات ملکی آنلاین مانند متراژ، دیوار املاک و ... خود دلیل این مدعا است.

در همین رابطه بخوانید: مشاور املاک چه وظایفی دارد؟

ایده‌ی بد حذف قیمت معاملات

ایده‌ی بد حذف قیمت معاملات

بالا رفتن ناگهانی و با شیب تند قیمت مسکن، صدای همه را درآورد. بسیاری، وب‌سایت‌هایی چون دیوار را عامل از کنترل خارج شدن قیمت‌ها می‌دانستند و اعتقاد داشتند قیمت‌های کارشناسی نشده، نرخ را به هم ریخته است. درست است که قیمت دهی کارشناسی نشده که ما در متراژ بارها پیرامون آن صحبت کرده‌ایم و همیشه در تلاش بوده‌ایم، مشاورانمان قیمت‌گذاری‌ها را با حساسیت بالا انجام دهند؛ اوضاع را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما نباید توپ را کاملا در زمین دیوار و سایر پلتفرم‌های معامله مسکن انداخت. باید پذیرفت قیمت بالای کنونی مسکن متأثر از عوامل فراوانی است که تلاش برای بهبود آن‌ها تأثیری به مراتب مثبت‌تر دارد. چشم پوشی از خدمات این کسب‌وکارها و انداختن وزنه تقصیر افزایش قیمت مسکن بر دوش آن‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد یک فضای تیره نخواهد داشت.

اکنون مدتی است که با دستور قضایی، اعلام قیمت مسکن از سایت‌های خرید و فروش آنلاین حذف‌شده است. هیچ‌یک از آگهی‌دهندگان حق ندارند در آگهی خود به قیمت یا بازه آن اشاره کنند و سایت‌ها نباید هیچ قیمتی را درج کنند. در شرایط حذف قیمت در این سایت‌ها که با دریافت همه مجوزها از دستگاه‌های ذی‌ربط کار می‌کنند، نه‌فقط خریداران مسکن بلکه بنگاه‌داران و فروشندگان هم دچار مشکل شده‌اند.

بسیاری از مشاورین املاک امروزه، از سایت‌های خرید و فروش آنلاین برای معرفی موردهای اجاره و فروش استفاده می‌کردند، تعداد زیادی از متقاضیان می‌خواهند خانه‌شان را بفروشند، اما حوصله و وقت این را ندارند که مشتری هر ساعتی به آن‌ها زنگ بزند. آن‌ها این کار را به مشاوران می‌سپرند و آن‌ها نیز در سایت‌ها آگهی می‌گذارند.

در همین رابطه بخوانید: چند توصیه برای مشاوران املاک تازه کار

حالا که قیمت‌ها از سایت‌های خرید و فروش آنلاین حذف‌شده، اوضاع کار رمشاورین املاک چطور است؟ یکی از مشاورین می‌گوید «قیمت‌ها حذف‌شده و کار ما سخت‌تر شده است. بیشتر مراجعات به بنگاه حضوری شده که در این اوضاع کرونا خوب نیست. پیش‌تر هم مراجعه حضوری داشتیم اما مردم چون قیمت‌ها را در سایت‌ها می‌دیدند، با دید بهتری وارد بازار می‌شدند. با حذف قیمت در سایت‌ها داریم به دوره‌ای برمی‌گردیم که موردها را روی کاغذ می‌نوشتیم و پشت شیشه بنگاه می‌چسباندیم».

پیامدهای حذف قیمت از وب‌سایت‌های معامله ملک

دردسرهای حذف قیمت برای معاملات املاکی‌ها محدود به شرایط غیرعادی امروز و سخت‌تر شدن کارشان نیست. حذف قیمت از سایت‌ها مردم را ناراضی کرده است چرا که هزینه‌های جست‌وجو برای آن‌ها افزایش‌یافته است. به عقیده برخی از مشاوران «هیچ بنگاهی دلش نمی‌خواهد با مشتری عصبانی روبه‌رو شود. مشتری که فکر می‌کند بنگاه‌های معاملات املاک قیمت را بالا و پایین می‌کشند. ما چه زمانی که سایت‌ها قیمت می‌زدند و چه الان کار خودمان را می‌کنیم. حذف قیمت‌ها در کار بنگاه‌ها از نظر قیمت اثری ندارد. متاسفانه خیلی از مراجعه‌کنندگان با شنیدن قیمت‌ها شاکی می‌شوند و فکر می‌کنند که ما می‌خواهیم سرشان کلاه بگذاریم. درحالی‌که ما سال‌هاست در این محل کار می‌کنیم. همه ما را می‌شناسند».

حذف قیمت تنها خریداران خانه را به‌زحمت نینداخته و هزینه‌های جست‌وجو را برای متقاضیان بالا نبرده است. هرچند به‌ظاهر فروشندگان در بازار مسکن کمتر از اجرای این سیاست اثر می‌پذیرند اما آن‌ها هم به‌نوبه خود، از خریداران بالقوه در بازار مسکن به شمار می‌روند و اگر نخواهند به خانه بهتری نقل‌مکان کنند، فروش ملک خود را با هدفی دنبال می‌کنند.

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.